Określenie i identyfikacja przyszłych wymagań personalnych w firmie jest planowaniem zasobów pracy. Wyznaczając cel strategiczny w tym zakresie należy przeanalizować stan obecny w firmie i tak dostosować planowanie by założony cel został osiągnięty.
Zarządzanie pracą
Źródło: Zarządzanie pracą, red. Z. Jasiński, Placet, Warszawa 1999, s. 127.
Czas ciągłych przemian i rozwoju gospodarczego wpływa konstruktywnie na wzrost przepływów towarów, usług a także kapitału. Konsekwencją tego stała się dynamika wymiany inwestycji zagranicznych, technologii, informacji a także kapitału ludzkiego. Globalizacja pozwoliła na poszerzenie zakresu działania przedsiębiorstw.[1]
Do niedawna projekty stanowiły niszowy sposób działania przedsiębiorstw. Dziś można powiedzieć, że stanowią kluczowy aspekt każdej firmy. Działania innowacyjne, nietypowe i niepowtarzalne wypierają dotychczasowe powtarzalne procesy. Zgodnie z opinią J. Brilmana, ponad 25% przedsiębiorstw może być zarządzana w formie projektowej. Do grupy tej zaliczyć można:
- inżynierię,
- informatykę,
- sektor prac publicznych,
- budownictwo,
- przemysł lotniczy i stoczniowy,
- doradztwo organizacyjne.[2]
Zarządzanie projektami jest zestawem modeli i technik, które są zależne od zasad zarządzania wykorzystywanych do osiągnięcia zamierzonego celu. Opiera się o działania planowania, harmonogramowania, oceniania i kontroli postępów w czynnościach wchodzących w skład projektu. W obszarze zarządzania projektami znajdują się wszystkie aspekty planowania, organizowania, a także zatrudniania.[3]
Wedle definicji amerykańskiego Project Management Institute zarządzanie projektami jest dziedziną zajmującą się zastosowaniem dostępnych:
- wiedzy,
- umiejętności,
- narzędzi
- technik
celem spełnienia potrzeb i oczekiwań zleceniodawców danego projektu.[4] Na zarządzanie projektami można też spojrzeć poprzez pryzmat nauki o definiowaniu czy osiąganiu celów, przy jednoczesnej optymalizacji użycia niezbędnych zasobów czasowych, finansowych i ludzkich.[5]
Zarządzanie projektami definiuje się również jako proces, w którym można wyróżnić:
- ograniczenie problemu i sformułowanego zadania,
- uzgodnienie celów projektu i logiki przebiegów, względnie postępowania,
- angażowanie zasobów personalnych, finansowych i rzeczowych,
- organizowanie realizacji projektu,
- kierowanie grupą projektową, motywowania uczestników projektu do jego skutecznego i efektywnego realizowania,
- kontrolowanie przebiegu projektu,
- koordynowanie, reagowanie na zakłócenia projektu.[6]
Każdy projekt niezależnie od zastosowanej metodyki, stopnia dokładności opisania parametrów, czy zdefiniowanego zakresu, określenia czasu, budżetu, zasobów i wymagań dotyczących jakości realizacji projektu, nie będzie zrealizowany bez udziału odpowiednich kadr.
[1] Wójcik-Kośla D. Kompetencje menedżera globalnego, [w:] Masłyk-Musiał E. (red)., Zarządzanie kompetencjami w organizacji, WSM, Warszawa 2005. s. 117
[2] Brilman J. Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2002. s318
[3] Waters D. Zarządzanie operacyjne. PWN, Warszawa 2001. s.15
[4] Trocki M., Grucza B., Ogonek K. Zarządzanie projektami, PWE, Warszawa 2003. s. 26-28
[5] Pawlak M. Zarządzanie projektami, PWN, Warszawa 2006. s.28
[6] Trocki M. Podstawowe pojęcia i zasady zarządzania projektamieuropejskimi, [w:] Trocki M., Grucza B.: Zarządzanie projektami europejskimi, PWE, Warszawa 2007.s. 21